DELTA Fiber

In-Home-Expert Roald: 'Als niemand het meer weet, komen wij in actie'

31 mei 2024

Deel dit artikel via

WhatsApp
LinkedIn

DELTA Fiber levert het snelste internet van Nederland. In-Home-teamleider Roald van Pelt zorgt ervoor dat klanten daar thuis ook alles uit halen, door ze van de juiste apparatuur te voorzien en de meest complexe thuisnetwerkproblemen op te lossen. “We stoppen niet voordat we een oplossing hebben.” 

DELTA gaat verder — tot voorbij de voordeur van onze klanten, want we willen dat iedereen profijt heeft van het snelste internet dat we leveren. Daarom is er het In-Home-team, onder aanvoering van In-Home-Engineer Roald van Pelt.  

Roald en zijn collega’s bepalen welke modems en wifi-punten klanten van DELTA in bruikleen krijgen. Ze zijn ook verantwoordelijk voor de werking ervan. Als een klant netwerkproblemen heeft, en klantenservice en monteurs het niet kunnen oplossen, dan komt het In-Home-team in actie. 

Complexe problemen 

“Videodeurbellen, zonnepanelenomvormers, slimme lampen en draadloze speakers; allerlei apparaten kunnen bij mensen thuis het (draadloos) netwerk overbelasten of anderszins verstoren. De klant ervaart dan trager of geen internet. De oorzaak van zo’n verstoring is vaak lastig te vinden. Dan worden wij erbij geroepen.” 

“Wij kunnen speciale testsoftware installeren en metingen verrichten, en we hebben de meeste kennis van klantapparatuur. Als een van ons het ook even niet weet, dan belt-ie een collega of leverancier. In ons team heeft iedereen een eigen expertise: XGS-PON, DOCSIS, wifi, point to point… Onze relatie met leveranciers is dusdanig goed dat we ze altijd kunnen vragen om mee te denken. Omdat we een klein, ervaren team zijn, zijn de lijntjes kort, zowel intern als extern. Daarin zijn we onderscheidend, het maakt ons efficiënt in het oplossen van problemen.” 

Het lab

Het meeste werk gebeurt niet eens bij mensen thuis, maar in Roalds lab. Daar staan niet alleen “een paar honderd modems”, maar ook allerlei apparaten die mensen thuis hebben, zoals Sonos-speakers, PlayStations, IP-camera’s en slimme lampen.”  

“Zodra we horen dat een apparaat voor netwerkproblemen bij iemand heeft gezorgd, koop ik het gelijk. In het lab kan ik problemen reproduceren en oplossingen uitproberen. 

Structurele oplossingen 

Het In-Home team stopt niet voordat een oplossing gevonden is. “Tot nu toe lukt het altijd. Het is ook wat dit werk zo leuk en leerzaam maakt: telkens weer die puzzel die je op moet lossen..” 

“Aan workarounds doen we niet. We lossen nooit iets voor één klant op. We willen van de hoed en de rand weten, zodat we problemen bij anderen vóór zijn, of daar in elk geval een oplossing voor klaar hebben liggen. Daarom schrijven we werkinstructies voor klantenservice en monteurs, zodat zij klanten met vergelijkbare problemen goed en snel kunnen helpen.” 

In Roald’s ervaring kunnen Sonos-speakers zorgen voor netwerkproblemen, die modems in een loop kan krijgen. "Bij een netwerkloop zijn er meerdere paden van dezelfde bron naar dezelfde bestemming. Ook kan het voorkomen als er netwerkpoorten zijn doorverbonden, hierdoor wordt het netwerk verstoord. Samen met de modemleverancier hebben we gewerkt naar een oplossing in de software, waardoor het probleem steeds minder voorkomt."

"De goedkope, slimme lampen van Chinese makelij zenden soms een signaal uit dat het draadloos netwerk verstoort. Deze producten zijn gewoon te koop in de winkel, dus het is onze klanten niet aan te rekenen. Het enige dat ze kunnen doen, is vooraf even googelen of het product dat ze in huis willen halen voor bekende netwerkproblemen zorgt. Vaak worden op forums ook oplossingen daarvoor geboden.”  

Toekomst 

Het In-Home team is niet alleen bezig met problemen oplossen. Ze kijken ook vooruit, de toekomst in. “We bezoeken beurzen waar we leren over de nieuwste technologieën, zoals Wifi7. Nieuwe wifistandaarden kunnen drukte op het draadloos netwerk vaak beter aan door verkeer te spreiden over frequentiebanden. We nemen de nieuwste modems mee naar ons lab, waar we testen in hoeverre klanten hier - in realistische scenario’s! - profijt van hebben.” 

Belangrijk werk 

“Voor mijn gevoel doet het In-Home-team belangrijk en waardevol werk. Voor onze klanten is het cruciaal dat hun internet blijft werken. En wij vinden het belangrijk dat ze er het maximale uit halen.”