DELTA Fiber heeft in 2024 opnieuw sterke financiële en operationele resultaten geboekt. Het telecombedrijf realiseerde een omzetgroei van 13% tot € 443 miljoen en een stijging van de EBITDA met 21% tot € 236 miljoen. Deze groei kwam door een toename van het aantal klanten in zowel de consumenten, zakelijke als wholesale markt.
In totaal heeft DELTA Fiber een netwerkbereik van inmiddels 1,7 miljoen huishoudens HP (Homes Passed = in de straat) waarvan 1,1 miljoen aansluitingen HC (Homes Connected = in de meterkast) zijn. Het aantal klanten steeg van 527.000 naar 594.000. De investeringen bedroegen in 2024 ruim € 378 miljoen, een daling ten opzichte van de € 600 miljoen in 2023. Toen bereikte de uitrol van glasvezel zijn absolute hoogtepunt. Inmiddels is een groot deel van Nederland voorzien van glasvezel en is de grootschalige uitrol afgeschaald.
CEO Marco Visser: “2024 was een financieel sterk jaar. Dankzij een forse groei van het aantal klanten boekten we een omzetgroei van 13% en een stijging van de EBITDA met 21%. Daarmee bewijzen we dat onze ‘Fiber First’-strategie werkt. We bouwen zowel een toekomstbestendig netwerk als een financieel gezonde organisatie”.
In 2024 zette DELTA Fiber belangrijke stappen om zijn marktpositie te versterken. Zo werd aangekondigd dat het merk Caiway verder gaat als DELTA, wat zorgt voor een eenduidige merkbeleving en meer zichtbaarheid. Ook werd de maximale internetsnelheid verhoogd tot 8 Gbps, en werd DELTA Fiber opnieuw uitgeroepen tot snelste internetprovider van Nederland door nPerf, die wereldwijd breedbandnetwerken test op kwaliteit en snelheid.
Daarnaast was 2024 het eerste volledige jaar waarin de wholesale-samenwerking met Odido succesvol tot uitvoering kwam. Inmiddels bieden zo’n 20 Internet Service Providers (ISP’s) diensten aan via het open netwerk van DELTA Fiber. Dit zorgt voor meer concurrentie op het DELTA Fiber netwerk en daardoor meer keuzevrijheid voor consumenten en bedrijven.
DELTA Fiber spreekt zich nadrukkelijk uit tegen overbouw – het aanleggen van meerdere glasvezelnetwerken in hetzelfde gebied. Dit leidt tot onnodige kosten, tot verspilling van materialen en menskracht en tot hogere prijzen voor consumenten. Om dit te voorkomen, werden in 2024 verschillende projecten gepauzeerd en werd de verkoop aangekondigd van een deel van het netwerk (ca. 200.000 adressen) aan Glaspoort. Deze strategie past binnen het streven naar een efficiënte en duurzame uitrol van glasvezel in Nederland. DELTA Fiber wacht op een uitspraak van de Autoriteit Consument en Markt over de verkoop aan Glaspoort.
In 2024 werd het ESG-beleid verder geprofessionaliseerd. CFO Huib Costermans, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid: “We streven naar een netto-nul uitstoot in 2040 en we werken continu en actief aan het verduurzamen van de bedrijfsvoering en onze toeleveringsketen.”
Vooruitkijkend naar 2025 voorziet DELTA Fiber verdere groei in klanten, omzet, EBITDA en lagere investeringen. Daarmee verwacht DELTA Fiber in 2025 voor het eerst een positieve operationele kaststroom te realiseren.
Lees hier de Nederlandstalige samenvatting van het jaarverslag 2024.